Precisionsflygning

Mitt liv består inte endast av kartritning.
Min hobby sedan 1979 är flygning med små enmotoriga flygplan.
Inte flygning enbart för att sitta och "göra hål i luften", utan för mig är det att utöva en sport.

Precisionsflygning är luftens motsvarighet till orienteringssporten.
Vi flyger och navigerar efter kartor i skala 1: 250 000.
Karta och kompass är våra huvudsakliga hjälpmedel.
Vi flyger en bana som är 15-16 mil lång och som har max 7 brytpunkter.

Flygningen sker efter ett tidsschema, en färdplan, och att hålla tiden med sekundnoggrannhet, samtidigt som vi spanar efter detaljer på marken, är tävlingsuppgiften.
"Fotomålen" som är detaljer på marken fotograferade från luften är 8 stycken. Då vi hittar platserna som är fotograferade skall dess lägen markeras på flygkartan.
Förutom att spana efter dessa fotomål skall vi leta efter "dukmål" vilket betyder plastdukar i form av tecken och bokstäver, vilkas lägen vi också skall markera på kartan.
Tävlingen avslutas med en landningstävling, där vår skicklighet i att landa med precision bedöms.
Hur vi lyckas, eller misslyckas, i dessa tävlingsmoment prickbelastas och den som har minst prickar är den som lyckats bäst.

Tävlingar
Vi tävlar i allt från KM till VM och Sverige är en av de bästa nationerna i den här sportgrenen.
Polen har under en lång tid varit den dominerande nationen, men Sverige har hävdat sig väl.

VM i Precisionsflygning arrangerades i Sverige 2000 och Sverige tog silvermedalj både individuellt och i lag.

Uttagning
för att få deltaga i de internationella tävlingarna sker med hjälp av ett rankingsystem där resultaten från vissa nationella tävlingar ligger till grund. Lagen består av normalt 5 piloter.

den här adressen kan du läsa mer om tävlingsformen som beskrivs av världens näst bäste precisionsflygare, Mats Warstedt.

Hur passar jag själv in här då?
Jag har haft nöjet, och äran, att få delta i 3 st. VM.
Det första i Danmark 1990, det andra i Argentina 1991 och det tredje i USA 1996.

Vill du läsa mer om Precisionsflygning så har du möjligheter att göra det på den här adressen.

Maskinen som du ser längst upp på sidan är min egen. Det är en Cessna 172 med plats för fyra personer.
Motorn är en Continental
O 300 på 145 hk.
Den jagar upp maskinen till en marschfart på 95-100 knop och drar c:a 36 liter blyfri bensin per timme.